Rio de Janeiro en Buzios in Brazilie

6 februari 2018 - Búzios, Brazilië

Vanuit Iguazu wordt ik gebracht naar een vliegveld net over de grens in Brazilie. Daar was ik begonnen het vorige verhaal te schrijven. Dacht dat ik nog zeeen van tijd had tot ik besefte dat het daar een uur later is. Schrok me een hoedje, de mensen waren al aan het instappen. Verder probleemloos verlopen. In Rio werd ik opgewacht door Heloisa. Haar baas komt met de auto voorrijden maar wordt direct weggestuurd door de politie. Hij moet meerdere rondjes rijden en ruzie maken met taxiechauffeurs voordat hij even kan stoppen om mijn koffer in te laden. Welkom in Rio!
Ik krijg een uitvoerig vrrslag over de stad en de stranden zodat ik niet kan verdwalen. Daarna de veiligheidsinstructies.
Ik moet vooral heel casual gekleed gaan, dat is geen probleem want ik heb niets anders. Slippers aan want daar loopt iedereen op. Verder geen sieraden om doen. Ik zeg dat alles nep is. Maakt niet uit, alles af doen. Zelfs mijn oude versleten horloge mag ik niet om houden. Dat is volgens haar ook nergens nodig voor want overal hangen klokken. In Argentinie en Chili hangen overal klokken maar ik heb er nog geen een gezien die de juiste tijd aangeeft. Dus ik neem mijn horloge mee in mijn tas. Ook vertelt ze waar ik vooral niet naartoe moet gaan. We rijden door wijken waar hele dikke hekwerken voor de gebouwen staan. Hier moest ik ook niet zijn. Het komt er op neer dat ik wel in de straat van mijn hotel, la avenida de Copacabana, mag komen en de straat die naar het strand gaat. Ben duidelijk in een andere wereld terecht gekomen. Behalve in Buenos Aires werd overal gezegd waar ik aan kwam dat het overal veilig is. Dit kan een grote pr machine zijn. Maar ik heb me nergens, behalve die paar momenten op de berg in Chili, onveilig gevoeld. Overal vriendelijke en behulpzame mensen. En natuurlijk moet je op je spullen letten, dat moet overal.
Aangekomen in het hotel loopt Heloisa mee naar de bali. Ze zegt tegen de man die daar staat dat ze extra op mij moeten opletten....... volgens mij wordt ik toch wel een beetje onderschat!
Eerst maar weer eens geld pinnen. Heb er alle vertrouwen in maar mijn bankpas wordt niet geaccepteerd hoewel mastercard wel moet werken. Dan maar door naar het strand en binnen twee minuten sta ik aan het strand van de Copacabana!
Terug in het hotel mijn creditcard opgehaald en toen lukte het pinnen wel.

De volgende dag een tour naar sugar loaf, dit is een heuvel/rots die lijkt op de vaten die ze vroeger gebruikten voor de verwerking van het suikerriet. Met twee kabelbanen gingen we helemaal naar de top en daar heb je prachtige uitzichten over Rio. Daarna een rondrit door de stad, hier en daar een foto maken en toen was het tijd voor de lunch. Ondertussen had ik met Herman uit Duitsland kennis gemaakt. Omdat de rest van het gezeldschap Braziliaans was had ik toch wat aanspraak. Het was een grillrestaurant met een heel groot buffet met salades enz. Aan tafel komt er steeds een man met een grote grillspies met vlees eraan. Hij snijdt dan een mooi dun plakje eraf. Herman en ik kregen al gauw niets meer, ze sloegen ons steeds over. Wat bleek, er lagen viltjes op tafel, ik dacht voor mijn glas. Maar met rood boven geef je aan dat je geen vlees meer hoeft. Met groen boven komen ze ook weer bij jou. Ik heb verschillende soorten vlees uitgeprobeerd maar op tijd gestopt. Mijn maag ging weer wat beter. Nog wel krampen maar minder heftig en minder vaak.
'S middags naar Corcobado, het Jezusbeeld. Met een tandwieltrein gingen we omhoog de heuvel op. We kregen drie kwartier de tijd en zaten al die tijd in de wolken. Terug met de trein klaarde het weer op. Wel heel bijzonder om bij dit boegbeeld van Brazilie te staan.

Volgende dag door naar Buzios, een badplaats drie uur rijden van Rio. Ik heb een heerlijk hotelletje met heel vriendelijk en behulpzaam personeel. Krijg een kamer voor eigenlijk drie personen en heb dus heerlijk de ruimte met een groot balcon. Het strand op een paar minuten loop afstand. De volgende dagen zit ik in mijn bikini onder een parasol op het strand met af en toe een duik in de Oceano Atlantico. Heerlijk! Heb mijn 7 dwarsliggers uit en ben met het derde boek bezig van het hotel.
Engels spreken doen ze hier niet en ik red me heel aardig met mijn Spaans. Hoewel sommige mensen Potugees blijven praten.
Gisteren regende het de hele dag en ben in het hotel gebleven en lekker liggen lezen. Het was een heel goed idee om zo mijn reis af te sluiten.
Nu zit ik te wachten op mijn pickup naar Rio naar het vliegveld. Het is moeilijk te geloven dat mijn reis afgelopen is en heb al heimwee naar Argentinie en Chili.
Maar het is een geweldige ervaring geweest waar ik weer een poosje op kan teren!

Saludos de Buzios.

1. Ankie:
    6 februari 2018
    wat een prachtige avonturen Agnes, en zo leuk dat we daarvan mochten meegenieten!
    Het was echt een geweldige reis, snap dat je nu al heimwee hebt.
    Een goede terugreis gewenst, en straks weer een warm welkom op de Goudse waarden :-)
  2. Jenni:
    6 februari 2018
    Dank Agnès voor je prachtige verhalen, graag hoor ik ze binnenkort persoonlijk van je.
    Wat een belevenis. En morgen weer in Nederland, hoe groot kan het verschil zijn.
    Trek maar een dikke trui aan want het gaat vannacht flink vriezen, één voordeel:
    HET IS DROOG!!! Goede reis!
  3. Ali:
    Goede vliegreis terug Agnes
  4. Dorothea Bunschoten:
    6 februari 2018
    Hey Ag, ik ga je reisverslagen wel missen hoor!
    Ik ging er echt altijd even lekker voor zitten en zat regelmatig hardop te lachen.....heerlijk.
    Veilige thuisreis en hoop dat we elkaar snel weer mogen zien. Liefs, Do xxx
  5. Bert:
    6 februari 2018
    Jammer jammer jammer dat je reis ten einde is. Heerlijk genoten van je verhalen.
    Goeie reis terug.
  6. Dorothea Bunschoten:
    Hey Ag,
    Als het voor ons al zo snel gaat hoe moet het voor jou wel niet zijn dan?
    Ik ga je reisverhalen missen hoor, ik ging er altijd even lekker voor zitten en moest regelmatig hardop lachen....dan keken ze me thuis zo aan van: wat heb jij nou:-)
    Veilige thuisreis!!!
    Liefs Do xxx
  7. Betty.:
    6 februari 2018
    Hallo Agnes,wat een verhaal weer en dat je bij dat Jezusbeeld geweest bent ongelooflijk.
    Jammer dat ik er zo laat achter kwam dat we je konden volgen,ik ga alles nog lezen!
    Goeie en veilige reis terug,je geeft maar een keer een avondje om te vertellen.
    Groetjes Betty.
  8. E van Diermen-Beukers:
    7 februari 2018
    Hallo Aggie, ik dacht ze heeft vast nog en laatste ver haal dat ik moet ik toch lezen voor we je op komen halen,nou tot ziens op Schiphol veel liefs je vaar en je moer
  9. Femke:
    7 februari 2018
    Hoi Agnes, als alles goed is gegaan sta je weer op Nederlandse bodem. Verheug me op meer verhalen en foto's :-) Bedankt voor het delen van je avonturen, tot gauw!
  10. Greet:
    7 februari 2018
    Welkom thuis Agnès. Nogmaals bedankt voor je spannende verhalen. Ook ík zal dat wel missen, tot ziens.